Praktyczna okluzja w 3 odsłonach: prawidłowa funkcja, dysfunkcja, parafunkcja.
Praktyczna okluzja u pacjentów z prawidłową funkcją.- sesja I
Termin: 20-21.10.2025r.
Miejsce: Częstochowa,
Program sesji I :
• Pacjent z problemami okluzyjnymi w gabinecie. Jak rozpoznać trudnych pacjentów od łatwych.
• Sposoby komunikacji i przedstawienia problemów okluzyjnych w erze cyfrowej.
• Okluzja pojęcia podstawowe: maksymalne zaguzkowanie, relacja centralna (CR), centralna okluzja (CO), poślizg z centralnej okluzji do maksymalnego zaguzkowania (MZ).
• Modele okluzji dla uzupełnień stałych i ruchomych, podobieństwa i różnice.
• Łuk twarzowy i artykulator w gabinecie czy to ma sens w dobie cyfrowej?
• Budowanie nowej płaszczyzny okluzyjnej w oparciu o …. estetykę zębów przednich. Rola prawidłowo wykonanych zdjęć.
• Budowanie nowej płaszczyzny okluzyjnej w oparciu o ….wzorce ruchowe pacjenta
• Jak połączyć wymagania estetyczne z funkcjonalnymi?
• Czy projektowanie uśmiechu jest tylko estetyczne? Jak zaprojektować nowy uśmiech w połączeniu z wymaganiami czynnościowymi.
• Jak wymagać od laboratorium estetyczno-czynnościowego projektu uśmiechu?
• Deprogramacja czym jest a czym nie jest. Rodzaje deprogramatorów.
• Rejestracja zwarcia w jakim położeniu: MIP, CR, CO ?
• Korekta zwarcia kiedy dla kogo po co?
Czego się nauczysz?
Dlaczego okluzja wydaje się skomplikowana. Jak uczynić ją przewidywalną u większości pacjentów? Jak z wyprzedzeniem rozpoznać pacjentów wysokiego ryzyka?
• Rozpoznawania pacjentów z problemami okluzyjnymi i odróżniania łatwych od trudnych.
• Sposobów komunikacji i przedstawienia problemów okluzyjnych w erze cyfrowej.
• Prawidłowego definiowania podstawowych pojęć w okluzji tak aby być zrozumiałym przez innych lekarzy czy techników dentystycznych.
• Czym zastąpić łuk twarzowy i artykulator w gabinecie stomatologicznym. Czego wymagać od laboratorium w erze cyfrowej.
• Jak zbudować nową, przewidywalną uniwersalną płaszczyznę okluzyjną spełniającą wymagania estetyczno-czynnościowe.
• Roli deprogramacji w identyfikowaniu problemów okluzyjnych i czynnościowych. Prawidłowego sposobu deprogramacji i wyciągania wniosków po jej przeprowadzeniu.
• Rejestracji i korekty zwarcia.
Zakres zajęć praktycznych:
• Wykonanie serii zdjęć fotograficznych potrzebnych do przesłania do laboratorium celem zbudowania nowej płaszczyzny okluzyjnej spełniającej wymagania estetyczno-czynnościowe
• Deprogramacja rejestratorem listkowym (leaf Gauge), pokaz deprogramacji z wykorzystaniem aparatu typu Lucia Jig czy rękoczynu Dawsona.
• Rejestrowanie centralnej okluzji oraz przeprowadzenie testu obciążenia ssż i mięśni.
• Pokaz badania zwarcia na jednym z uczestników.
• W miarę wolnego czasu pokaz badania zwarcia na pacjentach prowadzącego lub kursantów.
• Pokaz wykonania ekwilibracji na pacjencie lub alternatywnie na modelach w artykulatorze.
• Przygotowanie planu leczenia dla przypadku klinicznego przedstawionego przez kursanta. Ważne: wcześniej należy skontaktować się z prowadzącym w celu omówienia szczegółów.
Prowadzący: lek.dent. Błażej Szczerbaniewicz
sesja II
Praktyczna okluzja w 3 odsłonach: pacjenci z dysfunkcją – sesja II
termin: 14-15.11.2025r.
miejsce: Częstochowa,
prowadzący: lek.dent. Błażej Szczerbaniewicz
Program szkolenia:
• Jak w 10 minut dowiedzieć się czy pacjent jest pacjentem stomatologicznym czy należy go odesłać do innego specjalisty lub Poradni Leczenia Bólu.
• Pacjent z bólem niezębopochodnym w gabinecie stomatologicznym. Rodzaje, cechy charakterystyczne, diagnostyka różnicowa i metodyka leczenia.
• Anatomia narządu żucia w aspekcie funkcjonalnym: mięśnie, ssż i współpraca z zębami.
• Deprogramacja u pacjentów z problemami TMD: czemu służy, jak wpływa na proponowane leczenie. Różnicowanie, które z opisywanych dolegliwości wymagają współpracy z fizjoterapeutą a które nie.
• Jak poradzić sobie z zgryzem urazowym oraz nadmierną ruchomością zębów.
• Najczęstsze nagłe sytuacje kliniczne związane z TMD (ból mięśni, ssż. ograniczenie i blokowanie się ruchu w ssż, trzaski i trzeszczenia w ssż) Diagnostyka różnicowa i leczenie.
Badania dodatkowe u pacjentów z problemami narządu żucia: badania obrazowe (CBCT,
MRI kiedy, dlaczego).
• Co zrobić kiedy ząb dalej boli po ekstrakcji, leczeniu enedodontycznym czy założonym wypełnieniu.
• 6 sprawdzonych ćwiczeń z terapii manualnej u pacjentów z TMD do wykorzystania w gabinecie i w domu przez pacjenta.
• Farmakoterapia celowana na dolegliwości mięśni i stawów w obrębie narządu żucia.
• Szyny ortopedyczne jako wstępny warunek do ostatecznego leczenia odtwórczego.
Czego się nauczysz ?
• Diagnozowania i leczenia najbardziej typowych dolegliwości klinicznych u pacjentów z TMD (ból mięśni i ssż, ograniczenie ruchomości ssż, odgłosy akustyczne w ssż)
• Różnicowanie pomiędzy bólem zębopochodnym a niezębopochodnym jako najczęstszej pomyłki diagnostycznej w obszarze jamy ustnej i twarzy. Rola deprogramacji. 4 testy diagnostyczne.
• Kiedy odesłać pacjentów z TMD do lekarzy innych specjalności czy fizjoterapeuty?
• Dlaczego występuje blokowanie się ruchu w ssż.
• Jakie odgłosy akustyczne w ssż są groźne, a inne nie.
• Kiedy i dlaczego zlecić obrazowanie (CBCT i MRI).
• Jak odczytać i interpretować CBCT i MRI.
• Jakie stosować leki u pacjentów z TMD?
• Dlaczego i kiedy współpraca z fizjoterapeutą jest potrzebna.
• Kiedy należy przejść z terapii wstępnej na leczenie ostateczne, dla różnych grup pacjentów z TMD.
• Jakie leczyć pacjentów z TMD o charakterze przewlekłym
Zakres zajęć praktycznych:
• Omówienie wywiadu i wstępnej oceny pacjenta zgłaszającego się z powodu zaburzeń czynnościowych narządu żucia,
• Pokaz wzorców ruchowych i ich odmienności u pacjentów z zaburzeniami czynnościowymi
narządu żucia.
Pokaz kliniczny i laboratoryjny wykonawstwa szyny stabilizującej w protokole cyfrowym u pacjentów z zaburzeniami czynnościowymi narządu żucia.
• Analiza zdjęć CBCT i MRI pod kątem przydatności w postawieniu prawidłowej diagnozy u pacjentów z zaburzeniami czynnościowymi narządu żucia.
• Pokaz ćwiczeń mięśniowych stosowanych w celu przywrócenia prawidłowej pracy narządu
• Przygotowanie planu leczenia dla przypadku klinicznego przedstawionego
przez kursanta. Ważne: wcześniej należy skontaktować się z prowadzącym w celu omówienia szczegółów.

Praktyczna okluzja w 3 odsłonach: pacjenci z parafunkcją (bruskizm) – sesja III

termin: 05-06.12.2025r.

miejsce: Częstochowa

prowadzący: lek.dent. Błażej Szczerbaniewicz

Praktyczna okluzja w 3 odsłonach: u pacjentów z parafunkcją (bruksizmem).- moduł III

Program sesji:
Czemu będzie poświęcone seminarium
• Dlaczego pacjent ściera swoje zęby. Czy każde starcie patologiczne zębów jest tak samo trudne do leczenia?
• Wzorce starcia zębów; pionowe, poziome, typu crossover, mieszane. Obraz kliniczny, charakterystyka.
• Czym jest bruksizm dzisiaj i jaką pełni rolę. Definicja, sposoby diagnozowania, leczenie skutków bruksizmu w obrębie narządu żucia. Rola dróg oddechowych i specyfika bruksizmu u dzieci.
• Starcie patologiczne zębów w odcinku przednim, bocznym, uogólnione. Przyczyny, obraz kliniczny, strategie leczenia.
• Zrozumieniu jak pozycja zęba, poziom dziąseł, poziom brodawek i okluzja mogą zmieniać się wraz z ścieraniem się zębów i jak wpływa to na plan leczenia.
• Ustaleniu roli pionowego wymiaru zwarcia dla startych patologicznie zębów oraz podanie sposobów na jego prawidłowe wyznaczenie.
• Planowanie interdyscyplinarne u pacjentów z patologiczne startym uzębieniem. Rola ortodonty, periodontologa i chirurga szczękowo-twarzowego w stworzeniu optymalnego protokołu leczenia.
• Jak zoptymalizować przewidywalność leczenia i rozłożyć koszty używając materiałów kompozytowych w terapii wstępnej długoterminowej. Jak dzielić leczenie na etapy w przypadkach uogólnionego patologicznego starcia się zębów.
• Jaki rodzaj materiałów do odbudowy zastosować jako wypełnienia zębów przednich i bocznych u pacjentów z patologicznie startym uzębieniem i jak omówić ich długotrwałość z pacjentem.
• Budowanie zwarcia u pacjentów tzw. Dual-bite.
Czego się nauczysz
• Dlaczego drogi oddechowe są ważną częścią diagnostyki różnicowej patologicznego starcia się zębów.
• Diagnozować i planować leczenie pacjentów z patologicznie startym uzębieniem uwzględniając etiologię starcia się zębów, ich rodzaj oraz sposoby leczenia interdyscyplinarnego.
• Jak najprecyzyjniej zaprojektować zwarcie u pacjentów w odniesieniu do tego jak pacjent ściera swoje zęby.
• Jak zarządzać efektem końcowym leczenia pod kątem estetycznym w oparciu o pozycję zęba, poziom dziąseł i zmiany zgryzu w procesie ścierania się zębów.
• Pełnego zrozumienia pionowego wymiaru zwarcia – kiedy i jak to zmienić.
• Różnic pomiędzy wieloma opcjami leczenia interdyscyplinarnego.
• Jak zweryfikować diagnozę i plan leczenia poprzez terapię wstępną wykorzystującą rejestrację zwarcia z wykorzystaniem rejestratów listkowych, nadbudowy kompozytowe bezpośrednie, czy uzupełnienia protetyczne tymczasowe pod kątem zoptymalizowania przewidywalności leczenia.
• Jak stworzyć plan leczenia patologicznie startego uzębienia, który pozwoli z dużym prawdopodobieństwem na odniesienie sukcesu.
Zakres zajęć praktycznych
• Demonstracja wykonanego techniką druku 3D mock-up’u kompozytowego na podstawie zaplanowanego cyfrowo wax-up’u.
• Demonstracja cyfrowa nowej płaszczyzny zwarcia spełniającej wymagania estetyczno-czynnościowe.
• Demonstracja cyfrowa nowego wymiaru pionowego zwarcia u pacjentów z patologicznie startym uzębieniem.
• Demonstracja cyfrowych tymczasowych overlay’i na zębach pacjentów z poziomym starciem zębów.
• Demonstracja cyfrowych uzupełnień tymczasowych u pacjentów z pionowym starciem zębów.
• Demonstracja cyfrowych prowadzeń grupowych dla ruchów protruzyjnego i bocznych przy zaplanowanym wcześniej modelu zwarcia.
• Przygotowanie planu leczenia dla przypadku klinicznego przedstawionego
przez kursanta. Ważne: wcześniej należy skontaktować się z prowadzącym w celu omówienia szczegółów.

cena biletu: 17 100 zł brutto (5700zł brutto/każda sesja) / 1 osobę

Szkolenie posiada możliwość otrzymania dofinansowania !!

 

Serdecznie zapraszamy do zapisów

    ×
    Masz pytania i wątpliwości?
    Zapraszamy do kontaktu